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修理から整備へ ~定期点検の必要性~

「バスタブ曲線って知っていますか?」

どんな自動車もいつかは故障します。もちろん故障するのは困るので、

『できるだけ長い間故障しないで動いてもらいたい。』

これは、どんな人でも共通の願いだと思います。
では、なるべく長い間故障しないで走れる自動車にするにはどうしたらよいか、考えてみましょう。
まず、故障の発生パターンを考えて見ましょう。
どんな機械でも途中で何もしないでいると次のような確率で故障が発生すると言われています。

故障発生のパターン図(Bath Tub Curve)

故障の発生する確率(故障率)

①初期故障期

製作課程で加わった欠陥のために、使用開始とともに劣化、故障してしまう時期で、現在の自動車ではほとんどなくなりました。(昔の新車にならし運転が必要だったのはこの期間が心配だったからだと思われます。)

②偶発故障期

不良品が初期故障で十分除外されてしまった後、ごく稀にしか故障が発生しない安定した時期で、何もしないでいれば、だいたい新車から4年目ぐらいまでだと考えられます。

③摩耗故障期

部品などに摩耗や劣化が蓄積してきて故障が増加してくる時期で、この時期が早く来るか遅く来るかはそれまでの使用状況によって変化します。

つまりここでのポイントは、いかにこの『摩耗故障期が来るのを遅らせる事ができるか』と言う事になります。
そのために必要不可欠なのが、定期点検なのです。
それでは次に、定期点検の効果について考えていきたいと思います。

定期点検の効果

ここからは、定期点検の効果について考えていきたいと思います。
定期点検を実施すればバスタブ曲線は以下のように変化し、長い間トラブル少なく運転できるようになります。

定期点検をした場合の比較図

故障の発生する確率(故障率))

しかし、この図のように定期的に点検をしていても、その効果が表れるのは新車から約5,6年後とかなり後の方なので、ついついおろそかになってしまいます。
また、はじめの頃は点検をした車も、していない車もあまり故障率は変わらないので、「点検なんてしてもしなくても同じ」と勘違いしがちです。

このご時世、せっかく買った車を2~3年で乗り換えられるという方は少ないと思います。
これからの時代、なるべく故障させず快適に乗るために定期的に点検を実施し「地球にやさしい財布にもやさしい」車の管理が重要になって来ると思います。
しかし便利な車ですが、それを所有するには税金や保険、車検、オイル交換等、非常に多岐にわたり管理が必要になり、おまけに専門的な知識が求められます。
車が好きでそんな管理も楽しみの内という方は良いですが、車は生活必需品の一つで消耗品だから出来るだけ管理は楽が良いという方は、一度マイカーリースという車との付き合い方を検討されてはいかがでしょうか?

※ここまで読んでくださったお客様へ
文章ばかりで面白みにかける内容であるのにもかかわらず、最後まで目を通してくださり大変ありがとうございました。

代表取締役  柘植 成和

From repair to maintenance ~The Need for Periodic Inspections~

"Do you know what a bathtub curve is?"

All cars will break down sometime in the future. Of course breakdowns are a problem, so,

"You want it to work as long as possible without breaking down."

This is a wish surely shared by all people.
But let us think about what is necessary to make a care able to run as long as possible without breaking down.
First, let's think about breakdown occurrence patterns.
If you do nothing to prevent it, all machines are said to break down at the following rates.

Breakdown occurrence patterns chart

Breakdown occurrence patterns chart

① Initial breakdown period

The period during which cars would deteriorate when they started being used and break down due to defects acquired in the manufacturing process, and which has been eliminated in most modern cars. (Concern about this period would seem to be why it was necessary to run-in new cars in the past.)

② Sudden breakdown period

This is a period of stability after defective products have been thoroughly ruled out during an initial breakdown, breakdowns rarely occur for no reason, and it is thought to be about from when the car is new until the 4th year.

③ Wear-out breakdown period

This is a period when wear-down and deterioration of parts has built up causing an increase in breakdown, and how soon this period comes changes depending on how the car is used.

In other words, the important point here is "whether you can delay the onset of the wear-out breakdown period."
Periodic inspections are essential for this.
So next I would like to consider the results of periodic tests.

Result of periodic tests

Now, let's think about effect of periodic test.
If periodic inspections are conducted the bathtub curve will change as below, allowing the car to run for a long time without problems.

A comparison chart of when periodic inspections are implemented

Result of periodic tests

However, as shown in this chart, even if you conduct inspections periodically, the results are not seen until about 5 or 6 years after the car is new, so people tend to neglect them.
People also tend to make the mistake of thinking "it will be the same whether I get inspections or not" because the breakdown rate doesn't change very much during the early period between cars with inspections and those without.

In such times, I don't think many people can afford to change cars only 2-3 years after buying them.
In the coming era, I think it will become vital to implement periodic inspections and maintain cars that are "gentle on the Earth and the wallet" in order to drive pleasantly and with as few breakdowns as possible.
Although cars are convenient, they require taxes, insurance, inspections, oil changes and a wide variety of maintenence, not to mention specialized knowledge.
This is not a problem for those who love cars and consider maintencnce a part of the enjoyment, but if you are one of those who consider cars to be a daily necessity and consumable product and want maintnance to be as smiple as possible, won't you consider the My Car Lease way of having a car?

*For customers who read this far
Thank you very much for reading to the end despite it being so long and uninteresting.

Representative director Shigekazu Tsuge

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